Biznesowe podejście do benefitów

Sprawdź 5 obszarów patrzenia na benefity w małych i średnich firmach, dzięki którym dodatki dla pracowników będą przemyślanym elementem strategii HR, a nie przepalonymi pieniędzmi.

Projektowanie benefitów pracowniczych powinno być oparte o badanie porrzeb i rozmowy z pracownikami

Z tego artykułu dowiesz się

jak podejść do projektowania benefitów w małych i średnich firmach i po co właściwie to robić.

1. Benefity jako część budżetu

Benefity są dodatkowym kosztem dla pracodawcy. Są czymś “dodatkowym”, co chcemy dać pracownikom, a teoretycznie nie musimy. Skoro planujemy budżet, to jak każdy koszt, powinniśmy go przemyśleć i odpowiedzieć sobie między innymi na następujące pytania np.: Po co chcę wydać te pieniądze? Jak to się przełoży na moje cele biznesowe? Kiedy się zwróci? Jak to zmierzę? Czy te koszty będę mógł zmienić w trakcie roku? Ile zaplanować na ten obszar? itd

2. Benefity jako część strategii

Musimy wiedzieć jakie dodatki wprowadzić, aby spełniały nasze cele biznesowe. Jakie wyzwania firmy pozwolą pokonać  lub jakie problemy pracowników pozwolą rozwiązać. Np. Czy chcę uwolnić czas pracowników? Czy chcę zmniejszyć ich stres? Czy chcę przyciągnąć najlepszych kandydatów na rynku i się wyróżnić? Czy chcę benefitami wesprzeć wartości firmy?

Ludzie pracują w zepole, mają pozytywne nastawienie do pracy i miłą atmosfere w zespole.

3. Balans między potrzebami ludzi a celami firmy

Co do zasady benefity powinny wspierać efektywność i dobrobyt pracowników. Ale musimy pamiętać, że firma to biznes, który ma zarabiać. Mamy cele, klientów, zobowiązania itd. Jeśli przy tym tworzymy miejsca praca – super! Jednak nadal jesteśmy firmą i nie spełnimy wszystkich potrzeb pracowników. Możemy za to stworzyć zdrowe, efektywne, etyczne, sprzyjające rozwojowi i work-life balance środowisko pracy.

4. Jak zaprojektować benefity

Biorąc pod uwagę nasze cele strategiczne, powinniśmy uwzględnić perspektywę pracowników. Nie uszczęśliwiać ich na siłę trendami z rynku, ale uwzględnić to, co faktycznie sprawi, że miejsce pracy będzie dla nich przyjazne. Warto wziąć pod uwagę, czy benefity są dedykowane dla pracowników produkcji, pracowników biurowych, czy są oni rodzicami, jakie mamy przedziały wiekowe w firmie. Dzięki temu będziemy mogli zadecydować jaki system benefitów zaproponować.

Wynagrodzenie i dodatki wpływają na zadowolenie pracowników w małych i średnich firmach.

5. Dlaczego powierzyć to profesjonaliście

Jak widzisz benefity powinny być częścią strategii firmy, być przemyślane, dobrze zarządzone, biorące pod uwagę różne perspektywy. Aby podejść do tego profesjonalnie należy zbadać potrzeby pracowników, przejrzeć dostępne oferty, monitorować satysfakcję pracowników i komunikować dostępne dla pracowników opcje. Tak samo jak na inne obszary „miękkiego” HR wymagają poświęcenia czasu i zaangażowania, by służyły zarówno ludziom jak i firmie.