Współpraca z Silver Generation

Różnice pokoleniowe były zawsze, jednak nigdy wcześniej nie było takiej przepaści między generacjami, spowodowanej cyfryzacją, rozwojem sztucznej inteligencji i dostępem do nowych technologii. Na co zwrócić uwagę jako pracodawca współpracując z dojrzałymi pracownikami?

Współpraca między dojrzałymi pracownikami a młodszym pokoleniem

Każdy pracownik jest inny, jednak pokolenia łączą wspólne doświadczenia związane z dorastaniem w danych okolicznościach gospodarczych, geopolitycznych czy środowiskowych, co wpływa na późniejsze podejście do aktywności zawodowej czy potrzeby. Zatem zacznijmy od początku.

Kim jest Silver Generation?

Do „Silverów” możemy zaliczyć obecnie dwa pokolenia: Pokolenie Baby Boomers – urodzone między 1944 a 1960 rokiem – oraz część pokolenia X -czyli urodzeni między 1965 – 1980.

Dorastanie tego pokolenia X przypada w Polsce na czasy PRL-u. Są lojalni wobec pracodawcy, mają silną potrzebę stabilizacji i stałości zatrudnienia. Chcą rozwijać się w ramach jednej organizacji, jednak w obliczu braku takiej możliwości, zdecydują się na zmianę pracodawcy. Podchodzą poważnie do wykonywanych obowiązków, respektują autorytety oraz obowiązujące w miejscu pracy zasady. Cenią work – life balance oraz rozwój posiadanych kompetencji. Są wymagający wobec siebie oraz swoich współpracowników.

W Polsce Pokolenie Baby Boomers, czyli Boomersi to osoby urodzone w okresie powojennego wyżu demograficznego. Były “przygotowywane” do pracy w warunkach centralnie sterowanego rynku pracy. Życie zawodowe rozpoczynali w okresie socjalizmu, co wpłynęło na wysokie poczucie stabilizacji zawodowej, pewność zatrudnienia i duże wsparcie socjalne ze strony zakładu pracy. Osoby te niechętnie zmieniają pracę, szanują przełożonych, są lojalne wobec współpracowników i pracodawców, z reguły dobrze czują się w strukturach hierarchicznych z czytelnymi regułami zarządzania. Oczekują stabilizacji i bezpieczeństwa w sferze zatrudnieni.

Pracownicy dzielą się wiedzą i doświadczeniem z różnych pokoleń.
Te okoliczności sprawiają, że potrzeby Silversów są zupełnie inne niż młodszych pokoleń, które dorastały już w wolnej gospodarce, od początku miały dostęp do internetu, telefonów komórkowych i inaczej patrzą na obowiązki zawodowe.

Zobacz, jak możesz zadbać o przyjazne środowisko pracy dla dojrzałych pracowników:

 

  • Jasne zasady współpracy i bieżąca komunikacja, dając poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji
  • Ergonomiczne środowisko pracy – zapewniające komfort pracownikom
  • Tworzenie standardów dostępności treści – np. dokumentów i prezentacji w odpowiednim rozmiarze czcionek, kontraście i kolorach
  • Tworzenie różnorodnych zespołów, umożliwiających wymianę doświadczeń i wiedzy między pokoleniami
  • Równy dostęp do rozwoju – badanie potrzeb pracowników i aktualizowanie umiejętności pod obecne wymagania
  • Zadbanie o niwelowanie luki kompetencyjnej związanej z wykorzystaniem nowych technologii – narzędzi, systemów, programów
  • Tworzenie środowiska uczącego się – dzielenie się wiedzą i rozwój kompetencji poprzez otwartą komunikację między pracownikami
  • Włączanie Silversów w onboarding i programy mentoringowe – wykorzystujące ich cierpliwość, doświadczenie i wiedzę, doceniając ich staż pracy
  • Projektowanie dopasowanych benefitów – dostępu do lekarzy i badań profilaktycznych
  • Tworzenie dedykowanych programów well-beingowych, zdrowotnych, wpierających i edukacyjnych dla dojrzałych pracowników np. dotyczących menopauzy
  • Zapobieganie stereotypom w miejscu w pracy – edukowanie o różnicach pokoleniowych zarówno starszych i młodszych pracowników. Pokazywanie zalet i praca nad trudnościami
  • Bieżące rozwiązywanie konfliktów, promowanie kultury feedbacku
  • Równe włączanie pracowników w ścieżki awansów poziomych i pionowych, dostępu do szkoleń, podwyżek
  • Promowanie work – life- balance i szanowanie czasu wolnego pracowników
  • Budowanie zewnętrznej komunikacji opartej na otwartości na różnorodność
  • Budowanie Employee Advocacy – czyli wspieranie komunikacji i  budowania marki pracodawcy poprzez pracowników – ambasadorów
  • Wykorzystywanie silnych stron pracowników z różnych pokoleń oraz potencjału neuroróżnorodności
  • Aktualizowanie wynagrodzeń dopasowanych do kompetencji, odpowiedzialności, zaangażowania i standardów rynkowych dla wszystkich pracowników.

Ageizm w małych firmach jest nowością, ale będzie coraz bardziej popularny.

Podsumowując

Zmiany demograficzne – starzenie się społeczeństwa, malejąca dzietność, wydłużający się wiek aktywności zawodowej, wielopokoleniowość na  rynku pracy to realne wyzwania, z którymi mierzą się pracodawcy, całe gospodarki, ale i pracownicy. Stres związany z rozwojem technologii, nowomowa, szybkość z jaką dzieją się zmiany może być dla dojrzałych pracowników przytłaczająca.  Zarządzanie ludźmi w organizacji wykracza poza „kadry i płace”, a świadomość znaczenia dbania o potrzeby pracowników, komunikację, dobrostan, rozwój i stan wiedzy stają się jednym z głównych obszarów zarządzania strategicznego w firmie.